A belső béke és harmónia elérésének módszere: a jóga
A belső béke és harmónia elérésének módszere: a jóga
A
lélek eredeti természete szerint békés és harmonikus, így
minden ember olyan módszer után kutat, amelynek segítségével
folyamatosan átélheti ezt a nagyszerű állapotot.
Írásom
a jógát helyezi a fókuszba, de előtte megvizsgálom mit ért a
nyugati és a védikus kultúra a béke és a harmónia
szavakon.
Nyugati megközelítésben a 'harmónia' szó
jelentése rend, összhang, összhatás, egybeilleszkedés. További
értelmezései: a külső és a belső béke összhangja, a testi és
a mentális egészség megléte. Védikus szemszögből a harmónia a
lélek természetes helyzetére utal, és a kapcsolatára a
forrásával, Istennel, valamint arra, hogy Vele, illetve az Általa
teremtett világgal összhangban cselekedjen. Mind a két fogalom a
test és a lélek, valamint az ember és a természet egyensúlyát
emeli ki.
Kétféle békéről beszélhetünk, külsőről és
belsőről. A nyugati meghatározás alapján a külső béke a
háborúk, a konfliktusok és az erőszak nélküli állapotot
jelenti, míg a belső béke a nyugalom, a tiszta lelkiismeret és a
boldogság állapotára utal. A kettő együtt értelmezhető úgy,
hogy jelen van a jólét és az egészség, illetve fennáll az
egyensúly önmagunk és a külvilág között. A védikus
megközelítés szerint a külső béke az
ahimszá (erőszaknélküliség) elvének követése, vagyis nem
ártunk senkinek sem gondolatban, sem szóban, sem tettben. A belső
béke az elme hullámzásainak elcsendesítése. A nyugati és a
védikus meghatározás nagyon hasonló: erőszak nélküli állapot
- ahimszá; nyugalom - az elme elcsendesítése.
A
'harmónia' és a 'béke' fogalmak meghatározása során
megfigyelhető, hogy mind a két jelentésben felbukkan az egészség
fogalma is. Természetes, hogy az egészség előkerül, hiszen a
harmónia, a béke és az egészség összekapcsolódnak egymással,
egyik nélkül sem létezik a másik.
Az Egészségügyi
Világszervezet (World Health Organization, WHO) definíciója
alapján: "Az egészség nem csupán a betegségek hiánya, hanem a
teljes testi, lelki és szociális jóllét állapota." Az ayurveda
szerint: "Az egészség nem más, mint a test, az érzékszervek,
az elme és a lélek megfelelő használata és az egymással való
kapcsolatuk összhangja." A híres latin közmondás pedig azt
mondja: "Ép testben ép lélek."
Az elemzés során
minduntalan előkerül a test-szellem-lélek hármasa. Ez nem
véletlen, hiszen a belső béke és a harmónia eléréséhez is
ezen a három szinten keresztül vezet az út. Testi szinten a
megoldás a test egészségesen tartása, szellemi síkon célszerű
az elmét békéssé és elégedetté tenni, míg lelki szinten a
feladat az önvalót kapcsolatba hozni Istennel és az Általa
teremtett világgal.
Az előbb említett három szint az
anyagi világban lévő élőlények felépítésére utal, amely
felépítést a továbbiakban a jógahagyományok szemszögéből
ismertetjük. A test a durva fizikai testre utal, amely a
szervezetünket alkotja. A szellem a finom fizikai testet jelenti,
amely a tudat működését irányítja. A lélek, azaz az önvaló a
tudat és az élet forrása.
A durva fizikai testet az öt
őselem alkotja, amelyek a következők: éter, levegő, tűz, víz,
föld. Ezekhez az őselemekhez kapcsolódnak bizonyos érzékelések
(a hallás, a tapintás, a látás, az ízlelés és a szaglás),
érzéktárgyak (a hang, a forma, a szín, az íz és az illat) és
érzékszervek (a fül, a bőr, a szem, a nyelv és az orr). Például
a tűz fényének köszönhetően és a látás segítségével a
szemünk érzékeli a formát. Az öt őselemből és a magukban
hordozott tulajdonságok (pl.: könnyedség, mozgékonyság, hő,
folyékonyság, szilárdság) kombinációjából jönnek létre a
szervezetet alkotó sejtek, szövetek, anyagok és az azt működtető
energiák. A föld szilárd és kemény, a test vázát biztosítja.
A víz folyékony és nedves, a testben a párásítást és az
olajozást végzi. A tűz energiát, hőt ad és átalakít, a
testben is hőt és energiát termel, valamint végzi az emésztést.
A levegő mozgékony, így a szervezetben a szállításért felelős.
Az éternek pedig térkitöltő szerepe van a testben.
A finom
fizikai testet, vagyis az anyagi tudatot az elme, az intelligencia és
a hamis egó alkotja.
Az elme (manas) összehangolja az
érzékszervek működését és feldolgozza a külvilágból jövő
információkat. Fő feladata a gondolkodás, az érzés és az
akarat funkcióinak gyakorlása. Elemez, majd tettekre utasítja
a testet. Ha az utcán sétálva egy cukrászda előtt meglátunk egy
tortát, érezzük édes illatát. Az elménk, felfogva ezeket az
ingereket, melléjük társítja azt a kellemes érzést, hogy a
torta finom. Az elme élvezni akar, ezért utasítja a testet,
hogy menjen be, és a száj segítségével egye meg az egész
tortát. Szerencsére ott az intelligencia, amely elemzi a helyzetet,
és tanácsot ad az elmének, hogy valóban megegyük-e a tortát,
vagy sem.
Az intelligencia (buddhi) az elme irányítója. Fő
funkciói a megítélés, a felmérés, a megértés, a kétkedés,
az értékelés és a döntéshozás. Megfelelő használatával a
tudatunk kitágulhat, és képessé válunk igazi énünk
felfedezésére. Tanulás által képezhető, és ha megfelelő
tudással rendelkezünk, akkor helyes döntéseket hozunk. A példára
visszatérve, ha az utcán sétáló ember tudja, hogy egy egész
torta elfogyasztása egészségtelen és csak emésztési problémát
fog okozni, akkor nem követi az elméje szavát, hanem az
intelligenciára támaszkodva kontrollálja azt, és csak egy kis
szelet tortát eszik.
A jógában az elme kontrollálása nagy
hangsúlyt kap, mert az érzékszervek nem megfelelő (elégtelen
vagy túlzott) használata minden esetben problémát okoz. A szem a
tájékozódásra van, nem arra, hogy egész nap mozifilmeket nézzen.
A nyelv és a száj a táplálék elfogyasztására alkalmas, nem
pedig arra, hogy mámorító és mérgező szereket fogyasszon. Ha
nem rendeltetésszerűen használjuk az érzékszerveket, akkor testi
és mentális betegségek keletkeznek, az egészségünk kibillen, és
létrejön a diszharmónia, amely boldogtalanságot okoz. A jógában
ennek az ellenkezője a cél: a test és az érzékszervek megfelelő
használatával megteremteni az egyensúlyt.
A hamis egó
(ahankára) az ember saját hamis önazonosítására utal, amely
meghatározza az énképet. Erős ragaszkodást hoz létre a lélek
és a test között, ragaszkodik mindenhez, ami a testtel kapcsolatos
(rokonok, vagyon, ideálok), és ez a kötődés okozza a szenvedést
és a fájdalomérzetet. Ismét a tortás példával élve, kialakul
az adott személyben az a felfogás, hogy ő szereti a tortát.
Elkezd a tortához ragaszkodni, és ha nem kap, akkor szenved.
A
jógában az egyik cél a hamis egó feladása, vagyis elfogadni
azt a tényt, hogy valójában az ember nem egy tortát szerető
személy, akinek elválaszthatatlan viszonya van az édességgel,
hanem egy lélek, akinek Istennel van örökké létező
kapcsolata.
Az élőlény legalapvetőbb azonossága, hogy
lélek (átmá), amelyet a finom és a durva fizikai test különböző
rétegei borítanak be. A lélek örök, míg a másik két test
ideiglenes, az anyagi világban való működésre szolgálnak. A
test és annak mentális működései az önvaló eszközei a
környezet érzékelésére. A lélek az Úr szerves része,
öröklétű, teljes tudással és boldogsággal teli, jelenlétének
bizonyítéka a tudat. Ahogyan a Nap a sugaraival beragyogja az
univerzumot és fenntartja azt, úgy ragyogja be a lélek a testet a
tudás által.
A testet és a személyiséget alkotó elemek
között hierarchia áll fenn. Az elme felsőbb helyzetben van az
érzékekhez képest, az intelligencia pedig magasabb rendű az
elménél. Tehát az elme irányítja az érzékeket, a megfelelően
képzett intelligencia az elmét, az önvaló (a lélek) pedig az
intelligencia felett áll (lélek → intelligencia → elme →
érzékek → test). A rangsor alapján látható, hogy a lélek és
az elme között az intelligencia a híd. A megfelelő
tudásmegszerzésével, azaz intelligenciával juthatunk el az
önvalóhoz. Többek között ebben a tudásszerzésben lehet a
segítségünkre a jóga.
A következőkben áttekintjük a
jóga fogalmát, céljait és elemeit. A 'jóga' szó két
jelentése: összekapcsolódni (egyesítés a forrással) és igába
fogni (a test és az elme szabályozása). A fordítások együttes
jelentésén keresztül értelmezhető, hogy a jóga a test és az
elme kiegyensúlyozása révén kapcsolja össze a lelket a
Legfelsőbb Forrással, Istennel.
A jóga, céljának elérése
érdekében, több technikai elemet is használ, többek között a
testgyakorlást (ászana), a légzésszabályzást (pránájáma) és
a meditációt (dhyána). Természetesen a jóga sokkal több elemet
is tartalmaz, de a könnyebb megértés miatt erről a háromról
szól a cikk, mert ezek mind a három szintet lefedik: az ászana
elsődlegesen testi, a pránájáma mentális, a meditáció pedig
lelki szinten fejti ki áldásos hatását.
Az ászana
kifejezés ülést és testtartást jelent, amely szilárdan
megtartott, kényelmes, és kivitelezése erőlködés nélküli.
Annak függvényében, hogy milyen módon helyezkedik el a gyakorló
az ászanában, illetve milyen módon mozgatja át a testét,
többfajta póz különböztethető meg. Térbeli helyzetét
tekintve: álló, térdelő, kéztámaszos, fekvő (hason, háton,
oldalt), ülő, fordított testhelyzetű ászana létezik. Az
ízületek mozgását tekintve: előredöntő, oldalra döntő,
törzsnyújtó, hátrahajló, mellkasnyitó, gerinccsavaró,
csípőnyitó testtartások vannak.
A különböző pózok
más-más módon hatnak a testre. Az előredöntő ászanák a test
hátulsó felét nyújtják meg, és a hasűri szerveket
masszírozzák. Az oldalra döntőászanák a törzs oldalát
nyújtják meg, és a májat, lépet, vesét aktivizálják. A
törzsnyújtó/erősítőtesthelyzetek a gerincoszlopot nyújtják,
és a törzs izmait erősítik. A hátrahajló és mellkasnyitópózok
a test elülső felét nyújtják meg és a mellkasi szerveket
tonizálják. A gerinccsavaróászanák a gerincoszlopot csavarják,
és a gerincvelőt, a kilépő idegeket masszírozzák át. A
csípőnyitógyakorlatok a csípő körüli izmokra hatnak, és a
medence, alhas szerveinek funkcióját javítják. A fordított
testhelyzetek a vér- és nyirokkeringést fokozzák, felfrissítik
az egész testet.
A testgyakorlatok által minden módon és
minden irányba átmozgatjuk a testet, kívül-belül átmasszírozzuk,
így a szervezetünk erősebb, ellenállóbb és egészségesebb
lesz. A hosszabb kitartás miatt az izmaink megerősödnek, a
testtartásunk javul. A nyújtások hatására az izmaink rugalmassá,
az ízületeink mozgékonnyá válnak. A mozgás erősíti a szívet,
valamint fokozza a vér- és nyirokkeringést. A gerinc
átmozgatásával az idegrendszer működése optimalizálódik. A
belső szervek masszázsával javulnak az élettani folyamatok, a
kiválasztás (vese), a méregtelenítés (máj), az emésztés
(gyomor, hasnyálmirigy), az anyagcsere (belek), a vérképzés (lép)
és a hormonháztartás (belső elválasztású mirigyek).
A
következő jógaelem a pránájáma. A pránájáma az életerő
(prána) légzés által történő szabályozását (jáma) jelenti.
A légzés szabályozása felhalmozza a testben a pránát és
elősegíti annak áramlását.
A prána (életerő,
életlevegő) egy mindent átható energia, melynek fő alkotóelemei
az éter és a levegő. A prána legfőbb forrásai: a föld, a víz,
a Nap sugarai és a levegő. Ezek hordozzák az életerőt, így
ezeken keresztül vagyunk képesek felvenni és megkapni azt, a
táplálék- és folyadékbevitel, a szabadban való tartózkodás és
a légzés segítségével. A prána közvetlenül fenntartja és
aktivizálja a testet és az elmét. Ahogy az elektromos áram
működteti a gépeket, úgy működteti a prána a testünket és
elménket.
Az életerő szabályozása a légzés irányításán
keresztül valósul meg. A légzőgyakorlatok három részből
állnak: a kilégzés (recaka), a belégzés (puraka) és a
légzésvisszatartás (kumbaka). Annak megfelelően, hogy a légzés
során a tüdő mely részét használjuk, technikailag három
légzéstípus különböztethető meg: a mély hasi légzés, a
mellkasi légzés és a kulcscsonti légzés. A három részlégzés
egyesítése a teljes jógalégzés.
A jógalégzést
alkalmazva a légzés puhává, egyenletessé és méllyé válik. A
kilégzés során elengedjük a feszültséget, a zavaró érzéseket
és gondolatokat, míg belégzéssel a nyugalom és az energia
áramlik szét a testünkben. Ez ahhoz hasonló, mint amikor egy
akkumulátor feltöltődik árammal. Feltöltött állapotban sokkal
ellenállóbb a szervezet és a tudat a külső behatásokkal
szemben, mint legyengült állapotában.
A prána a levegő
minőségéből adódóan irányít minden mozgást a szervezetben.
Az idegrendszeren belül az ingerületet szállítja, a tudatban
pedig az érzéseket és gondolatokat áramoltatja. Ha a prána
megfelelően áramlik, akkor általa az érzéseinket is tudjuk
szabályozni. A nem megfelelően áramló életlevegő olyan az
elmében, mint egy nagy vihar, minden összezavarodik, de ha
megfelelően áramoltatjuk az életlevegőt, akkor az olyan, mint a
finom nyári szellő, tápláló és nyugtató. A légzés irányítása
tehát szabályozza az elme működését, az elme pedig az
érzékszerveket szabályozza. A kontrollált érzékszervek
elégedettséget adnak, az elme nyugodttá válik, és létrejön a
belső béke állapota.
A harmadik technikai elem, amit a jóga
használ a gyakorlata során, a meditáció. A meditáció
folyamatában a jógi (jógát végző személy) megtanulja uralni az
elméjét, egy pontra rögzíti azt. Az elme fókuszának a tárgya
több minden lehet: anyagi tárgy, gondolat, természeti jelenség,
vagy lehet lelki tartalom is. Az anyagi fókuszpontú meditációnak
az a hátránya, hogy eredménye ideiglenes, ellentétben a lelki
tartalmú meditációval, amelynek az eredménye tartós. A jóga a
lelki mantrákon való meditációt ajánlja.
A mantra szó
jelentése a szanszkrit manas (elme) és a trájate (felszabadítás)
szavak együttes jelentéséből érthető meg. A mantra olyan
hangvibráció, amely az elmét megszabadítja a zavaró érzésektől
és gondolatoktól. A meditáció tárgyává téve a mantrát, az
elme hullámzása és nyughatatlan természete lecsillapítható. A
megfelelő lelki mantra esetén az elme nemcsak rögzíthetővé
válik, hanem megtisztítható az anyagi szennyeződésektől is.
Ez
a folyamat olyan, mint amikor egy poros tükröt rögzítünk a
falon, és megtisztítjuk egy kendő segítségével. Poros
állapotban a tükörben saját magunknak és környezetünknek
csupán homályos, elmosódott képét láthatjuk (ilyen képünk van
most saját magunkról és a környező világról), míg tiszta
állapotban nem akadályozza semmilyen fedő réteg az
érzékelésünket.
A mantra-meditáció gyakorlatában
elengedünk minden külső tényezőt és benső gondolatot, így
válva függetlenné azoktól. Az elmében rögzül a mantra, és
csakis azon van a fókusz. Az elmét áthatja a mantra, és
transzcendentális természetéből fakadóan a tudatot feltölti
lelki energiával. A mantrával való társulás hatására a tudat
lelkivé válik, hasonlóan a tűzbe mártott vas példájához. A
vas eredetileg fénytelen, kemény és hideg, de ha a tűzbe
helyezzük, akkor magára ölti a tűz tulajdonságait, elkezd
izzani, hőt és fényt áraszt magából. Ha az anyagi tudatot
átitatjuk lelki mantrával, akkor felveszi annak tulajdonságát, és
lelkivé válik.
A lelki mantrák nem különböznek Istentől,
így ha azokat vibrálja a jógi, olyan, mintha Istennel társulna. A
tudat az anyagi szintről lelki tudatszintre emelkedik, a figyelem a
transzcendens felé irányul, amely kapcsolatot teremt a lélek és
Isten között.
A jóga az ászanák segítségével
egészségesen tartja a testet, a pránájáma által szellemi síkon
az elmét békéssé és elégedetté teszi, és a meditációval
lelki szinten az önvalót kapcsolatba hozza Istennel.
A jóga
a három szintet (test-szellem-lélek) külön-külön is egyensúlyba
hozza, de az egymással való összhangot is megteremti, amelynek
következtében létrejön a belső béke és harmónia
állapota.
Forrás: Medvegy Gergely: A belső béke és harmónia elérésének módszere: a jóga. In: Tattva Tudományos magazin: Az egészség pillérei, 16. évfolyam 1. szám